Het is weer een lange tijd terug. De afgelopen dagen waren extreem druk maar ik heb eindelijk weer tijd om mijn blog van een update te voorzien.
Afgelopen weekend zijn we bij een testvliegtuig van honeywell wezen kijken. De vader van onze instructeur is daar testvlieger en op uitnodiging van hem kregen we een rondleiding. Honeywell is een fabrikant van onder andere vliegtuigmotoren. Voordat ze een motor op de markt brengen moeten er eerst allerlei tests mee worden gedaan om te motor te certificeren. Daarvoor gebruiken ze een standaard vliegtuig waarbij ze een extra motor aan de romp van het vliegtuig hebben gemonteerd.
We hebben een rondleiding gekregen rondom en binnenin het vliegtuig. Binnenin de romp van het vliegtuig zijn alle passagiersstoelen eruit gesloopt. Ook de panelen aan de binnenkant zijn allemaal weggehaald. Voor ons dus een mooie kans om te kijken hoe bepaalde systemen eruit zien. Het was echt een hele mooie tour maar 's middags moest er weer gestudeerd worden.
Deze week stonden onze laatste vliegbeurtjes op het programma voordat we onze pre-solo check hadden. De pre-solo check is je eerste check . Je vliegt met een andere instructeur en die geeft je een opdracht wat je deze vlucht moet gaan uitvoeren. Deze check is voor veel mensen een obstakel want ongeveer 50% van de mensen haalt zijn eerste check niet of heeft extra vliegbeurtjes nodig.
Vanochtend om 05:30 uur lokale tijd stond ik op het programma voor mijn check. Na een brakke nacht waarbij ik maar niet in slaap kon vallen doordat mijn hartslag te hoog was en mijn hersenen nog op volle toeren draaiden ging om 02:30 uur de wekker. De check verliep goed, enige minpuntje waren mijn landingen. Deze zouden nog meer 'flare' moeten hebben. Oftewel ik moet het vliegtuig zo lang mogelijk in de lucht houden totdat mijn snelheid zo laag is dat ik niet meer op hoogte kan blijven. Precies op dat punt of iets ervoor zouden de wielen de baan moeten raken. Bij mij raken de wielen dus te vroeg de baan. Ondanks dit alles was ik geslaagd voor de check. Bij mijn volgende vliegbeurtje zal ik eerst nog een half uurtje met mijn instructeur gaan vliegen om daarna helemaal alleen nog een half uurtje rondom het vliegveld te vliegen waarbij ik drie landingen maak. Het is nog een beetje een onwerkelijk idee, zeker als je bedenkt dat ik net 13 uur heb gevlogen terwijl je voor een rijbewijs gemiddeld 40 uur nodig hebt. Ik heb er in ieder geval al veel zin in.
Groetjes Wouter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten